''Vjekovima je barski zaliv pružao utočište pomorcima i brodovima. Luka Bar je osnovana početkom prošlog vijeka - 27.juna 1906.godine - kao rezultat udruženih napora (joint venture) vizionara uz podršku Knjaza crnogorskog Nikole Petrovića. Istorija Luke Bar je kao i istorija Crne Gore, bremenita ljudskim naporima da se stvara i u okolnostima brojnih ratnih razaranja i prirodnih nepogoda.
Tradicija savjesnog poslovanja sa ciljem da se omoguće što bolji uslovi protoka roba, kapitala, ljudi i ideja stvorila je današnje akcionarsko društvo Luku Bar."
"Siroki barski zaliv, zasticen od otvorenog mora prirodnim gatom koji predstavlja rt Volujica, oduvijek je bio predodredjen za luku . Ne zna se kada su, u hiljadugodisnjoj istoriji grada pod Rumijom, u barski zaliv poceli da pristaju brodovi, ali je poznato da je Bar sluzio kao luka za Skadar prije nego sto su ga zauzeli Turci 1571. godine.
Vjerovatno odmah nakon zauzimanja Bara, Turci su izgradili malu luku s jednim lukobranom i drvenim gatom. Od kada je Crna Gora 1878. godine oslobodila Bar i kao prva juznoslovenska drzava izborila izlaz na more, nekadasnju tursku luku je odrzavala i sirila.
Kapetanstvo luke u Baru i Uprava pomorstva na Cetinju, osnovani 1879. godine, prvi su pomorsko-upravni organi koje je osnovala Crna Gora.
Formalni po~etak radova na izgradnji Luke bio je 23. mart 1905 godine kada je Knjaz Nikola sa jahte “Rumija” u more gurnuo kamen temeljac na kome su bili uklesani Knja`evi inicijali i datum.
Me|utim, kao zvani~ni po~etak radova na izgradnji Luke ra~una se 27. jun 1906 godine koji je progla{en i za dan Luke.
Naime, tog dana je na Cetinju, poslije du`ih pregovora iyme}u Crne Gore i Italije, potpisan “Ugovor o gradnji i eksploataciji barskogpristani{ta sa dodatnom slobodnom zonom i `eljeznicom od Pristana do Skadarskog jezera kao i plovidbi mehani~kim sredstvima po Skadarskom jezeru.
Italijanski stru~njak za pomorsku gradnju Koen Kalja je, tada, projektovao Luku za godi{nji pretovar od tri miliona tona robe.
Od svega planiranog u tom periodu, izgra|en je samo lukobran dug oko 250 metara koji je pu{ten u eksploataciju 23. oktobra 1909 godine.
Jos prije vise od jednog vijeka Bar je imao brodsku vezu s mnogim lukama u Jadranskom moru i Mediteranu. Uporedo s lukom, pocetkom ovog vijeka, dobio je prvu zeljeznicku prugu u Crnoj Gori i prvu radio-telegrafsku stanicu na Balkanu.
U balkanskom i prvom svjetskom ratu barska luka je imala veoma znacajnu ulogu. U periodu od 1918. do 1941. godine luka nije prosirivana, a Njemci su je prilikom povlacenja 1944. godine minirali i gotovo sasvim unistili.
Njena obnova pocela je 1950. godine, a izgradnja velike luke cetiri godine docnije. Prva faza njene izgradnje zavrsena je 1965. godine.
Godine 1976. okoncani su radovi na izgradnji pruge Beograd-Bar, koja je na najbolji nacin omogucila povezivanje luke sa unutrasnjoscu zemlje.
Radovi u okviru druge faze, kojom je ova luka bila osposobljena za godisnji promet od gotovo pet miliona tona robe, upravo su privodjeni kraju kada je katastrofalni zemljotres 1979. godine razorio vise od polovine savremenih luckih kapaciteta.
Sanacija i obnova luckih kapaciteta pocela je u 1981. godine, a "najnovija" barska luka, osposobljena za godisnji pretovar od oko pet miliona tona tereta, predata je na upotrebu 13. jula 1983. godine.''
Нема коментара:
Постави коментар